Norges lag til verdenscupen i Tsjekkia er tatt ut!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 23. jun 2026

«Et sterkt lag, med både debutanter og løpere med comeback!»



Over: Pia Young Vik er en av forgrunnsfigurene i det norske verdenscuplaget. Foto: Silvan Schletti

 

Etter uttaksløp under O-festivalen i Trondheim er Norges lag til verdenscupen i Tsjekkia i august tatt ut.
 
 Dette er altså en verdenscup med skogsorientering en snau måned etter sprint-VM i Italia.


- Den internasjonale skogsesongen (som varer til VM i Ungarn i august 2027) starter i klassiske tsjekkiske skoger ed grensa til Østerrike. Der venter det oss fysisk tøffe konkurranser, mest sannsynlig i høye temperaturer, sier landslagssjef Janne Salmi.
 
 - For VM-laget blir overgangen fra sprintsesong til skog rimelig kort, bare 3,5 uker. Men vi har kombinert sprint- og skogstrening hele sesongen, så vi regner med at de skal takle den overgangen, fortsetter han.


 Men troppen til verdenscupen i tsjekkiske Vyssi Brod fra 5. – 9. august «rommer» mer enn VM-laget, da det her er 8 løpere av hvert kjønn:


 - Vi har et sterkt lag, med både debutanter og et comeback i verdenscupen fra Marianne Andersen.


 Andersen er den norske dameløperen med flest internasjonale medaljer, den siste – så langt – var under stafetten på VM i 2023.
 
 Hun har ikke løpt verdenscup siden den nevnte 2023-sesongen, men etter gode resultater under O-festivalen er hun nå altså inne i varmen igjen.

 

 

Hjemmesiden til arrangementet
 
 Program:
 Onsdag 5. august – kvalifisering
 Torsdag 6. august – langdistanse
 Lørdag 8. august – mellomdistanse
 Søndag 9. august – stafett

Norges lag:


Logg inn for å skrive en kommentar.